Lessentabellen
1ste leerjaar A-stroom
Je schoolloopbaan bestaat voor een stuk uit keuzes maken. Vanaf het middelbaar worden die steeds belangrijker omdat ze ook mee je vervolgstudies en zo je toekomst bepalen. Maar er is meer. Je keuzes helpen je bepaalde vaardigheden zoals zelfstandigheid, creativiteit, doorzettings- en samenwerkings-vermogen te ontwikkelen. Deze skills maken immers het verschil, niet alleen in het onderwijs, maar in het leven tout court.
Welke studiekeuze je in het eerste leerjaar ook maakt, het keuzepakket wordt aangevuld met een uurtje studieatelier en een uurtje informatica.
In studieatelier gaan leerkrachten met jou aan de slag om na te denken over je studieaanpak bij de start van je schoolcarrière in het middelbaar. Ze leren je er als het ware leren, maar hebben daarbij ook veel aandacht voor jouw plaats in de groep. In de Middenschool geloven we immers dat een leerling die zich goed voelt in de klas, eenvoudigweg veel makkelijker studeert en bijleert. Zoiets belangrijks laat je toch niet aan het toeval over?
Basispakket | LATIJN | STEM | STEAM | SPORTPRO | TOPSPORT |
---|---|---|---|---|---|
LEVENSBESCHOUWING | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
NEDERLANDS | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
FRANS | 3* | 4 | 4 | 4 | 3 |
ENGELS | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
GESCHIEDENIS | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
AARDRIJKSKUNDE | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
WISKUNDE | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
NATUURWETENSCHAPPEN | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
ARTISTIEKE OPVOEDING | 1 | 1 | 1 | 1 | P |
LICHAMELIJKE OPVOEDING | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
TECHNIEK | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
Keuzepakket | LATIJN | STEM | STEAM | SPORTPRO | TOPSPORT |
---|---|---|---|---|---|
STUDIEATELIER | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
INFORMATICA | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
LATIJN | 4 | ||||
STEM - WETENSCHAPPELIJK WERK | 3 | ||||
STEM - ARTISTIEK PROJECT | 3 | ||||
SEMINARIE VOETBAL | 3 | ||||
TOPSPORT | 5 |
2de leerjaar A-stroom
In het tweede leerjaar krijg je naast het basispakket ook een vast pakket in een te kiezen basisoptie. In het differentiatiepakket bevinden zich daar bovenop nog 2 lesuren. Binnen die opties kan je een aantal specifieke keuzes maken. Vanaf het tweede leerjaar zit daar ookde optie bij om te kiezen voor een CLIL-variant van bepaalde vakken. Zo kan je een zaakvak in een moderne vreemde taalvolgen. Een uitdagende keuze, goed voor je taalontwikkeling. In onze eerste graad is dat steeds in de Franse taal.
Basispakket | KLASSIEKE TALEN | ECONOMIE EN ORGANISATIE | MODERNE TALEN EN WETENSCHAPPEN | STEM-WETENSCHAPPEN (STEM) | STEM-WETENSCHAPPEN (STEAM) | SPORT | SPORT (VOETBAL) | TOPSPORT |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
LEVENSBESCHOUWING | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
NEDERLANDS | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
FRANS | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
ENGELS | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
GESCHIEDENIS | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
AARDRIJKSKUNDE | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
WISKUNDE | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
NATUUR- WETENSCHAPPEN | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
ARTISTIEKE OPVOEDING | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | P |
LICHAMELIJKE OPVOEDING | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
TECHNIEK | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
SEI | P | P | P | P | P | P | P | P |
Basisoptiepakket | KLASSIEKE TALEN | ECONOMIE EN ORGANISATIE | MODERNE TALEN EN WETENSCHAPPEN | STEM-WETENSCHAPPEN (STEM) | STEM-WETENSCHAPPEN (STEAM) | SPORT | SPORT (VOETBAL) | TOPSPORT |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
KLASSIEKE STUDIËN | 5 | |||||||
ECONOMIE | 5 | |||||||
WETENSCHAPPELIJK WERK | 2 | |||||||
MODERNE TALEN (E/F/N) | 3 | |||||||
STEM PROJECT | 5 | |||||||
STEAM PROJECT | 5 | |||||||
SPORT | 2 | 7 | ||||||
SPORT(VOETBAL) | 2 | |||||||
SPORT(WETENSCHAP) | 3 | 3 |
Differentiatiepakket | KLASSIEKE TALEN | ECONOMIE EN ORGANISATIE | MODERNE TALEN EN WETENSCHAPPEN | STEM-WETENSCHAPPEN (STEM) | STEM-WETENSCHAPPEN (STEAM) | SPORT | SPORT (VOETBAL) | TOPSPORT |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
SEMINARIE TAAL+ | 2 | |||||||
WISKUNDE+ | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||
WETENSCHAPPELIJK WERK | 1 | 2 | ||||||
INFORMATICA | 1 | 1 | 1/2 | 1 | ||||
PIT | 1 | 1 | ||||||
SEMINARIE ARTISTIEK PROJECT | 2 | |||||||
SPORT(VOETBAL) | 2 | |||||||
(OF REME) | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |