• Home
  • Inschrijven
  • Studieaanbod
  • Onze school
    • Op verkenning
    • Laatste nieuws
    • Afspraken
    • Inschrijven
    • Schoolkosten
    • Schoolraad
    • Weekmenu
    • Formulieren
    • Smartschool - ouderaccount activeren
    • Zoeken
    • Leerlingenraad
  • Schoolkalender
  • Contact
    • Algemeen
    • Directie
      • Directeur
      • Adjunct-directeur
    • IT-beheer
    • C.L.B.
    • Opvoeder
    • Zorg
    • Secretariaat
    • (Top)sport
    • Internaten
  • Afwezigheid melden
  • Zoeken
  • Aanmelden
  • Inschrijven / aanmelden 1A 2022-2023
  • Aanmelden 2A 2022-2023
Middenschool

MIDDENSCHOOL ?

De middenschool is de algemene term voor het onderwijs dat volgt op het basisonderwijs in Vlaanderen. Hiermee worden de twee eerste jaren van het secundair onderwijs bedoeld.

Het idee van een dergelijke afbakening is ontstaan uit de ambitie van de overheid om de studiekeuze na het lager onderwijs uit te stellen door leerlingen samen te brengen in een gemeenschappelijke start van het secundair onderwijs. Zo wilde men iedereen eenzelfde startkans geven in het secundair onderwijs. In de eerste graad is er immers nog geen onderscheid tussen de onderwijsvormen ASO, TSO, KSO en BSO. Een van de principes is dat de leerlingen moeten geobserveerd worden, om hun sterke kanten te ontdekken, waarop dan een latere studiekeuze kan worden geënt. Deze eerste graad van het secundair onderwijs werd daarom ook wel de "observatiegraad" genoemd. De bedoeling was deze middenscholen zo onafhankelijk (qua directie, infrastructuur, ligging...) mogelijk te laten functioneren.

Middenschool Voskenslaan

MIDDENSCHOOL VOSKENSLAAN!

In die betekenis is de Middenschool Voskenslaan het voorbeeld van wat een autonome middenschool hoort te zijn. Met een eigen modern gebouw, een eigen directie en een min of meer vast leerkrachtenteam vrijwel alleen gebonden aan de eerste graad. Om onze leerlingen, die de stap zetten van het basisonderwijs naar het secundair, op een aangepaste manier te kunnen begeleiden, zorgen we ervoor dat zij afgescheiden lestijden, een afgescheiden speelplaats en reftertijd hebben, t.o.v. de leerlingen uit de 2de en 3de graad.

We zien het als onze opdracht uit ieder kind het beste boven te halen en iedere leerling aan ons toevertrouwd, door een correcte oriëntatie, zo goed mogelijk op weg te helpen bij de start van zijn of haar secundaire schoolloopbaan.